please wait...

نکات نصب و نگهداری از کابل های فیبر نوری

کابل کشی در شبکه امری بسیار مهم و حساس است، پس باید در تمام مراحل نکات ضروری در مورد کابل کشی مورد به مورد رعایت گردد. کابل کشی در شبکه‌های فیبر نوری نیز از قوانین و پروتکل‌های خاصی پیروی می‌کنند.

عدم کشیدن فیبر داخل کابل:

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کرد، عدم کشیدن مستقیم خود فیبر داخل کابل است. کابل‌های فیبر نوری دارای یک نوع الیاف خاص یا یک میله از جنس فایبرگلاس می‌باشد که بخش مستحکم کابل به حساب می‌آید، پس برای کشیدن و جدا کردن کابل حتما از این بخش‌های مستحکم کشیده سپس جدا نمایید.

عدم کشش بیش از حد مجاز بار کابل:

نکته بعدی درمورد کابل‌های فیبر نوری این است که باید دقت داشته باشید که به کابل بیشتر از حد مجاز بار کشش کابل نیرو و فشار وارد نشود. حتما بعد از مدت‌ها استفاده از روان کننده‌های مخصوص و سازگار با روکش کابل استفاده نمایید. لازم است تا حداکثر میزان بار کشش کابل مورد استفاده را بدانید و میزان فشار برروی آن را رعایت کنید و در مد‌ت‌های طولانی کابل را از وسط به سمت دو سر کابل بکشید‌، این عمل را می‌توانید با کشنده‌های اتوماتیک نیز انجام دهید.

عدم خم کردن بیش از حد کابل:

کابل‌های فیبر نوری در مقابل کشش‌های مستقیم بسیار مقاوم و مستحکم هستند، اما زمانی که بیش از اندازه خم شود به شدت شکننده می‌شود. در نتیجه الزامی است که تا جایی که مقدور است از خم شدن و وارد کردن فشار بیش از حد به کابل جلوگیری به عمل آید و با مراقبت از آن، کابل را در مدت زمان طولانی‌تر حفظ و استفاده نمود.

رول کردن صحیح کابل:

اغلب جهت نگهداری و بسته بندی کابل‌های فیبر نوری از یک قرقره برای رول کردن کابل استفاده می‌شود. این نکته باید رعایت شود که از چرخاندن کابل از انتهای قرقره خودداری شده و کابل را به دور قرقره رول کنید و سعی شود تا در مسیر رول کردن پیچ و تابی به کابل وارد نشود، زیرا این فشار برروی کابل باعث وارد شدن صدمه به کابل می‌گردد. حتما شعاع خم شدگی کابل را مورد نظر قرار دهید و نظارت کامل برروی قرقره داشته باشید تا کابل بیش از حد مجاز خم نشود.

اندازه‌گیری دقیق و به کارگیری متراژ کافی کابل:

پیش از تهیه کردن کابل فیبر نوری حتما اندازه‌گیری‌ها را به صورت دقیق انجام دهید و مطمئن شوید که طول کابل به اندازه کافی بلند می‌باشد. در غیراینصورت باید از اسپلایسینگ فیبر استفاده شود که علاوه بر بالا بردن هزینه‌های پروژه، پیچیدگی و محافظت از آن را نیز به بار فنی پروژه اضافه می‌کند.

استفاده از داکت در کابل کشی‌های داخلی:

استفاده از داکت علاوه بر محافظت در برابر صدمات وارده احتمالی به کابل، باعث تمایز کابل‌های فیبر نوری از کابل‌های معمولی نیز می‌شود و شناسایی را برای تکنسین شبکه راحت‌تر می‌نماید.

برنامه ریزی و آمادگی کامل بیش از کابل کشی:

با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده و تهیه لیست از تمام تجهیزات مورد نیاز از جمله کابل‌ها، تسترها، داکت‌ها و... می‌توان کابل کشی را دقیق و طبق برنامه پیش برد و از هرگونه خطا و بروز مشکل در کل فرآیند کابل کشی جلوگیری به عمل آورد.

تاریخ انتشار : 1399/04/02
تعداد بازدید: 344

  • با ما در تماس باشید.

  • Follow on LinkedIn
  • Follow on Facebook
  • Follow on Twitter
  • Follow on Telegram
  • Follow on Instagram
  • phone icon021-228-520-40
  • fax icon021-228-545-85